05-09-2014 - Reisverslag uit Belnem, Bonaire van Ivo Giesen - WaarBenJij.nu 05-09-2014 - Reisverslag uit Belnem, Bonaire van Ivo Giesen - WaarBenJij.nu

05-09-2014

Blijf op de hoogte en volg Ivo

06 September 2014 | Bonaire, Belnem

Donderdag en vrijdag waren heel interessante dagen voor mij. Donderdagmorgen belde Farid dat hij twee grote hengsten had ingesloten die bij hem in de tuin waren gekomen om te drinken. Marina en Genaro gingen naar hem toe en kwamen pas vrij laat terug met de twee hengsten. Het was een heel gevecht geweest om ze in de trailer te krijgen, omdat ze erg sterk en bang waren daarom beten en schopten ze als een gek. Nog geen halfuur nadat ze terug gekeerd waren met de hengsten arriveerde de dierenarts om de hengsten te castreren. Ik moest leren om de ezels een oormerk te zetten en ze te chippen. Ook moest ik leren de leeftijd te schatten aan het gebit van de dieren en vervolgens alle gegevens over de dieren netjes te noteren in de map. Dit ging me allemaal gelukkig goed af. Het enige wat minder verliep was het verdoven van de sterke dieren. De dierenarts moest maarliefst tweemaal bijspuiten om ze plat te krijgen. De eerste kwam vrij snel na de castratie bij zoals dat hoort maar de andere duurde wel anderhalf uur voordat hij weer goed op zijn benen kon staan en we hem weer veilig bij zijn maatje in de trailer konden plaatsen. Ze zijn aan het einde van de dag weer uitgezet bij Farid in de buurt.
Vrijdag werden we gebeld dat een gezin maarliefst vijf ezelinnen in de tuin had staan. We (Genaro Marina en ik) zijn gelijk uitgerukt. We vingen binnen no-time vier van de ezelinnen en plaatste ze in de trailer. We wilde deze vier naar het park brengen en dan terug keren om de laatste ezelin op te halen. Maar de overgebleven ezelin zag het niet zitten om alleen achter te blijven en kwam dus uit zichzelf de trailer ingelopen. We hebben het dier vastgezet en gelijk meegenomen. Een erg bijzondere ervaring dus. In het park aangekomen bleken waarschijnlijk alle vijf de merries dragend te zijn! We hebben ze gelijk in de zorgweide geplaatst. Verder heb ik de afgelopen dagen de voerwagen (Hyundai H150) mogen rijden met al de ezels om de wagen heen. Een hele uitdaging dus want je mag ze niet aanrijden en ze blijven tot het laatste moment gewoon voor de wagen staan. Er zijn ook verschillende vrachtwagens met brokstukjes steen (200m3 in totaal) geleverd. Dit om een ouderenwei aan te leggen. Dit is een grote aanwinst voor het park! Mijn taak was om de vrachtwagens te begeleiden naar de juiste plek om te lossen. Er zijn ook nog vrachtwagens met hooibalen geleverd uit Venezuela. Wij moesten een voor een de balen hooi tellen die de venezuelanen in de loods stapelden. Omdat deze mensen je nogal snel willen oplichten.
Dit is wel weer genoeg voor vanavond, ook al heb ik nog genoeg te vertellen. Maar dat komt nog wel. Morgen en overmorgen lekker genieten van mijn (in mijn ogen welverdiende) weekend. Morgen is de dag van de vlag. Dit is een feestdag hier vergelijkbaar met koningsdag.

• 06 September 2014 - 15:24

Opa En Oma:

Goed zo en een heel mooi verslag ! Wij wachten vol spanning op het volgende. Dikke kus van oma en opa (omdat je die zo graag hebt ;-) )

• 06 September 2014 - 17:28

Pap En Marjan:

Wat schrijf je leuke verslagen! Je maakt heel wat mee, spannende en leerzame dagen, maar ook hard werken, zo te horen. Het weekend is zeker welverdiend! Veel plezier op het feest en kom lekker bij van de eerste drukke week.

• 07 September 2014 - 09:35

Jack:

Hi Ivo,
    Goed gedaan, leuk om te lezen. Krijgen we een beeld van wat er allemaal speelt in de wereld der Ezels (en dan bedoel ik deze keer niet de politiek). Werk ze, geniet van je vrije tijd en houd ons op de hoogte