17-09-2014 - Reisverslag uit Belnem, Bonaire van Ivo Giesen - WaarBenJij.nu 17-09-2014 - Reisverslag uit Belnem, Bonaire van Ivo Giesen - WaarBenJij.nu

17-09-2014

Blijf op de hoogte en volg Ivo

17 September 2014 | Bonaire, Belnem

Woensdag 17 augustus. De verjaardag van mijn neefje Novi. Vandaag is hij alweer vier jaar oud geworden. De afgelopen drie dagen hebben we goed gewerkt zonder Lotte, al zeg ik het zelf. We hebben alle vaste taken goed verricht en naast dat hebben we ook nog verschillende bezoeken gehad voor de dierenarts voor de manke merrie en het jonge ezeltje dat niet overeind kon komen. Maar ook voor een van de vijf zwangere merries die we een tijdje geleden allemaal in een keer hadden gevangen uit de tuin van een gezin. Deze merrie liep ineens alsof ze dronken was. Dit is vaak door een "storing" in het zenuwstelsel. Een storing in het zenuwstelsel is vaak een van de symptomen van tetanus. Tetanus is bij ezels bijna onmogelijk te genezen dus de merrie werd gelijk apart gezet.
Om te beginnen constateerde de dierenarts dat het geen tekort aan voedingsstoffen was bij het kleine ezeltje dat niet kon opstaan, maar het diertje is waarschijnlijk tijdens het spelen gevallen en heeft haar rechter heup uit de kom. Wanneer het dier staat schiet het bot goed terug in de kom. Daarom staat het dier wel stabiel. Maar wanneer het dier gaat liggen schiet het er uit omdat de pezen/spieren die het bot op zijn plek moeten houden zijn opgerekt door de val. Vandaar dat het beestje niet zelf overeind kan komen. Dit moet langzaam herstellen en de dierenarts heeft het dier een spuitje gegeven met een soort van doping dat de spieren een boost geeft voor ongeveer een maand. We lopen elke dag een aantal keren per dag een rechte lijn op en neer met het dier om de heup wat beweging te geven. Verder laten we het dier opstal staan. Zodat het lichaam voldoende rust krijgt om te herstellen.
De zwangere merrie waarvan gedacht werd dat het tetanus opgelopen had werd onderzocht door de dierenarts. Maar als het dier echt tetanus had kon de dierenarts niets doen. We moesten dus afwachten. De dierenarts gaf het dier een spuit met vitamine en een aborteermiddel. Vitamine om het dier een boost te geven en het aborteermiddel om het moederdier te proberen te redden. Het jong in de buik van de hoogzwangere merrie kon ook een oorzaak zijn van de mankementen van de moeder. Als we niks deden zou zowel de moeder als het kind sterven. vandaar de keuze om te laten aborteren. Bijna twee dagen later (woensdagsmorgens)was de moeder aan het bevallen van het al dode jong. Maar het jong was nu al te groot voor de jonge moeder om te kunnen werpen uit haar zelf. Om elf uur kwam de dierenarts en samen met hem en Marina en Danielle en Genaro hebben we met veel moeite het jong uit de moeder kunnen krijgen (keizersnede is bij een ezelin niet mogelijk). Zodra het overleden veulen was geboren begon de merrie gelijk te eten en liep een stuk rechter. Het veulen was dus waarschijnlijk zo groot dat het tegen de ruggengraat drukte en dat dit de storing in het zenuwstelsel veroorzaakte. De mooie jonge ezelin had dus gelukkig heel hoogstwaarschijnlijk geen tetanus en was waarschijnlijk gered!
Vandaag ben ik naast het vaste werk en de zware bevalling, ook nog met Genaro een hengst gaan ophalen bij het gezin van de vijfezelinnen in de tuin. Zij hadden deze hengst opgesloten in de tuin en Marina gebeld. We hebben de Hengst apart gezet en zal morgenvroeg gecastreerd worden en zodra hij goed genoeg hersteld is van de castratie uitgezet worden in zijn eigen leefomgeving.

Maandagavond ben ik met Pauline naar Little Havanna geweest. Hier gaat Pauline bijna elke avond naartoe, voor een borreltje en dan doet ze daar haar werk op haar laptopje omdat ze zich daar beter kan concentreren dan thuis. Ze schrijft dan stukjes voor haar universiteit geloof ik. Maandag avond is soep avond bij Little Havanna dus we hebben er samen een heerlijke goed vullende Indische Soto gegeten. Vanavond was er een Jamavond bij Little Havanna dus ik ben even gaan kijken maar er was niet erg veel te beleven en het was hoogtijd om nog eens een blog te schrijven dus ik ben maar een klein uurtje geweest. Ik mocht vanavond weer de truck mee hebben van Pauline omdat hier thuis bezoek kreeg.

• 18 September 2014 - 06:17

Jack:

Wauw, ik geloof dat daar meer actie is dan hier in de RSS. Heb de verkeerde richting gekozen. Wel een goede voorbereiding voor je, al dat veeartsenij werk. Ga zo door, en blijf schrijven! De groentjes van jHak

• 18 September 2014 - 07:59

Eduard:

Hey Ivo, weer heel interessant om te lezen hoor, zo leren wij hier ook nog eens wat. En ook nog lekkere Soto soep gegeten, nou geniet ook maar fijn van je vrije uurtjes want die heb je wel verdiend na zo'n harde dag werken. We wachten weer op je volgend verslag, elke keer weer leuk om te lezen. Doei en groetjes !

• 18 September 2014 - 12:55

Moeke:

Lieve Ivo. Ik begin je nu echt te missen. Al bijna 4 weken. Nog lang niet op de helft. Gelukkig merk ik aan je verslagen dat je het druk hebt, hard werkt, veel leert, maar vooral: dat je het daar heel fijn hebt ! Groetjes van mij, en een likje van de pontie ;-)

• 18 September 2014 - 22:34

Pap En Marjan:

Weer een mooi verslag van een spannende en leerzame week! We lezen het met heel veel plezier! Veel liefs en groetjes.